piątek, 18 marca 2016

Dekatyzacja za pomocą prania

Dekatyzacja, według Wikipedii to: poddawanie tkaniny działaniu gorącej (ok. 60 °C) wody, pary wodnej i zimnej wody, mające doprowadzić do skurczenia się włókien i stabilizacji ich wymiarów. Ma to na celu uniknięcie zbiegania się tkaniny w okresie użytkowania.

Powszechnym na forach krawieckich i szyciowych grupach internetowych jest dekatyzacja materiałów za pomocą prasowania z parą. Mnie jednak uczono inaczej. 

Po zakupie, zanim potnę materiał i uszyję z niego coś pięknego, najpierw wszystkie szmatki piorę w pralce, w maksymalnej dozwolonej temperaturze. Zalety takiego działania: materiał się wykurczy (w przypadku bawełny pościelowej i lnu pranie wykurcza mocniej niż jakiekolwiek prasowanie), dzięki czemu nie zbiegnie się gotowa praca w pierwszym praniu, a poza tym usuwam w ten sposób zabrudzenia powstałe w czasie produkcji, transportu, magazynowania i ślady brudnych rąk, które bele materiału na całej trasie od producenta do sklepu obracały. Kiedyś w magazynie z materiałami widziałam myszki buszujące wśród materiałów. Zrobiłam się ciut przewrażliwiona, kiedy wyobraziłam sobie, co te zwierzaki na materiałach mogły zostawić. 

Wady prania - usuwa się apretura, która powoduje, że materiał jest sztywniejszy i przez to łatwiejszy w szyciu. Można zrobić apreturę domowym sposobem krochmaląc delikatnie materiał lub kupić krochmal w sprayu. Lepiej się szyje troszkę usztywnioną materię. Dziewczyny z naszej grupy facebookowej polecają niemiecki preparat z poniższego zdjęcia. 
Jeżeli masz większą ilość materiału do zdekatyzowania, która nie wejdzie do pralki, polecam zaniesienie do pralni chemicznej, a później do magla. 

Do wirowania nie włączaj zbyt dużych obrotów i nie używaj suszarki mechanicznej. Materiał będzie bardzo trudno rozprasować, zwłaszcza bawełnę. Kiedyś mi się spieszyło i wysuszyłam materiał na pościel dla moich dzieci w pralko-suszarce. Do dzisiaj go nie rozprasowałam...

Ja do prania dodaję proszek lub kapsułki piorące, ale na forach widziałam różne warianty prania dekatyzującego. Proszek usunie wszelkie tłuste zabrudzenia, więc na zdrowy rozum pranie w samej wodzie jest pozbawione sensu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz